Kapelaan Mariusz Momot

Contactgegevens:

e-mail: mariuszmomot.haarlem@gmail.com

Profiel

Ik kom oorspronkelijk uit Polen. Ik ben elf jaar geleden naar Nederland gekomen als seminarist van het Grootseminarie Redemptoris Mater in Nieuwe Niedorp. Na elf jaar van de vorming heb ik mijn studie bij de priesteropleiding
De Tiltenberg te Vogelenzang afgerond en op 14 november 2015 werd ik door mgr. Punt tot transeunte diaken gewijd.

Ik kom uit een typisch Pools gezin, met een katholieke achtergrond. Mijn familie was sterk verbonden met de plaatselijke kerkgemeenschap te Uchanië (een groot dorp in het zuidoosten van Polen, tegen de grens met Oekraïne). Mijn vader werkte 20 jaar lang als koster in de parochie en later nam hij de taak van mijn opa over als de dodengraver op de parochiale begraafplaats. Mijn ouders zijn in mijn vroege kinderjaren overleden. Gelukkig waren wij met z’n tweeën overgebleven, samen met mijn bijna 19 jaar oudere zus. Ofschoon ik geen ouders meer had, liet God mij niet in de steek.

Van beroep ben ik boswachter. Ik studeerde Boswachterij in Krakau, maar die studie heb ik achtergelaten om O.L. Heer te volgen en het seminarie binnen te treden. Reeds tijdens mij studies begon ik steeds meer over mijn bestemming, of beter gezegd, mijn roeping te denken en die vraag gaf mij geen rust. In het jaar 2004 kreeg ik het groene licht van mijn begeleiders op het roepingscentrum en ik ben naar Italië gegaan voor een soort retraite voor de kandidaten tot het seminarie uit de hele wereld. Daar vandaan ben ik via loting naar Nederland gezonden; op 30 september 2004 ben ik in de Lage Landen terechtgekomen.

Op zaterdag 21 mei 2016 ben ik door Mgr Punt tot priester gewijd. Sindsdien ben ik als kapelaan werkzaam in de parochie.